Článek

Kniha: Commodore The Inside Story

1. 7. 2022

Tento text má 3180 slov a jeho čtení vám zabere asi 13 minut. Podobně jako v článku To nejzajímavější z nové knihy Disrupting the Game (vyšel na Vortexu) je i toto souhrn knihy věnované hernímu průmyslu. Najdete tu shrnutí zásadních informací i převyprávěné historky. Knihu i její navazující díly si můžete objednat na webu davidpleasance.com

Začnu osobním přiznáním. Knihu Davida Pleasanceho jsem si koupil při jeho návštěvě na Bytefestu 2021, kde mi jí i podepsal. Protože jsem si vlastní Amigu pořídil až jako retro počítač dlouho po její slavné éře, nikdy jsem k ní neměl skutečně důvěrný vztah. Bral jsem jí výhradně jako domov fantastických her, které se ale ve většině případů dostaly i na PC nebo 16bitové konzole, a složitá historie Amigy a Commodore mě nijak zvlášť nevzrušovala. Podobně to bylo s Pleasancem – jakkoliv mi při osobním kontaktu připadal jako velmi sympatický starší pán, neznal jsem ho a nedokázal jsem docenit jeho přínos. To přišlo až ve chvíli, kdy jsem otevřel jeho knihu Commodore: The Inside Story.

Kniha je skutečně zajímavým vhledem do fungování společnosti Commodore, je ovšem nutné vzít v potaz dva důležité limity. Za prvé, Commodore je původně kanadská firma (založil jí polský emigrant Jack Tramiel, původně mimochodem se záměrem dovážet do Severní Ameriky psací stroje ze Zbrojovky Brno), zatímco autor knihy operoval především v britské, resp. evropské části provozu. A za druhé, Pleasance je v první řadě obchodník, takže kniha spíše než technologické historky z vývoje počítačů přináší popis toho, jak se Commodore prosadil (a selhal) až na samotném konci svého byznysu, tedy v obchodech.

Je to ovšem pohled fascinující. Předně proto, že je Pleasance vynikající vypravěč a i 40 let staré události si pamatuje velmi živě, často až na úroveň konkrétních dialogů. Čtivá je tak ve výsledku třeba i úvodní část, kde popisuje svůj životní příběh před zaměstnáním v Commodore. Pleasance strávil řadu let v Austrálii, kde se prosadil jako profesionální hudebník, záhy v sobě ale odhalil talent pro obchod. V roce 1983 se vrátil do Velké Británie s celkem jasnou vizí – chtěl se zabývat počítači, protože v nich viděl velkou budoucnost. Dílem náhody získal práci v Commodore a začala jeho hvězdná kariéra.

V 80. letech, tedy v době předinternetové, se prodávalo úplně jinak než dnes a tahle specifická zkušenost se prolíná vlastně celou knihou. Commodore tehdy bylo velmi dynamickou firmou, které ale chyběl skutečný byznys plán a dobrá organizace. To byla ale pro kreativního a motivovaného Pleasanceho velká příležitost. Dokázal třeba dostat počítače nejen do specializovaných obchodů, ale také do drogérií, hračkářství nebo do sítě trafik WH Smith.


Obsah pro předplatitele

Tento článek je pouze pro předplatitele.

Chcete číst dál a mít přístup k dalším příspěvkům této publikace?

Předplatit od 120 Kč