Modrák & Hry

Newsletter #1: Ke startu připravit

10/23/2021, 7:36:00 AM

Poprvé na ostro a naposledy zdarma! Tohle je newsletter Modrák & Hry na serveru Gazetisto, který budu posílat každou sobotu ráno do emailu všem svým předplatitelům, aby si mohli zpříjemnit ranní kávu a přečíst si něco zajímavého o hrách. Na tomhle místě newsletteru bude od příštího týdne krátké zamyšlení na nějaké aktuální (nebo možná i neaktuální) herní téma, ale protože zrovna teď nervózně klečím ve startovním bloku a rozjíždím tu něco úplně nového, dovolím si věnovat pár vět právě tomu.


Předně se mrkněte na stránku O publikaci, kde se dozvíte, kdo jsem, co tady vlastně najdete a pro koho to je určené. Je to vlastně úplně jednoduché. Buď si můj obsah na těch 120 korun měsíčně ceníte a nebo ne. Není to málo peněz, ale není to ani moc peněz. Nezáleží to ani tak na tom, kolik bankovek máte zrovna v kapse, jako spíš na tom, jak si ceníte dobré informace s názorem, kolik času můžete věnovat jejich hledání, jestli očekáváte nějakou přidanou hodnotu a nakolik vás hry opravdu zajímají. Tedy nejen jako prostředek k zábavě a večernímu odreagování, ale jako fenomén se všemi jeho souvislostmi, ať už je řeč o vývoji nebo byznysu kolem nich.

Informací o hrách je všude k dispozici habaděj. Mnohdy kvalitních a většinou i zadarmo. Tady najdete ty moje a ano, něco za to od vás chci. Osobně věřím, že tu hodnotu mají, jinak bych se do toho nepouštěl. Věřím, že jsou zajímavé a mnohdy i exkluzivní. Nejde jen o tahle týdenní shrnutí v newsletteru, ale i o podcasty v předstihu, a taky o různé další texty od krátkých postřehů přes profilové články až po příležitostné detailní analýzy a longready.

Víc už říkat nebudu, pusťte se do newsletteru a pak se rozhodněte. Těším se na to, že se s některými uvidím "uvnitř". A pokud o to z jakéhokoliv důvodu nestojíte, sledujte mě dál na Twitteru nebo Facebooku a nebo si sem tam poslechněte podcast, byť i se zpožděním. Klidně mi taky na jan.modrak@gmail.com napište, co vám tady ještě chybí ke spokojenosti. Nebo že jsem se úplně zbláznil.

Vybrané události týdne

Valve na Steamu zabanovalo hry, které používají NFT nebo technologii blockchainu. Vzhledem k dlouhodobě velmi liberálnímu přístupu Valve a s ohledem na jejich důvěru v komunitu a minimální regulace, je pro mě tento krok docela překvapivý. Valve ho nijak nezdůvodnili, zjevně ale v blockchain hrách vidí reálnou hrozbu zneužití. Marketplace v těchto hrách by Valve jen těžko mohli mít pod kontrolou, ovšem zodpovědnost vůči zákazníkům by provozovateli Steamu zůstala, o daňových povinnostech nemluvě. S takovými riziky není divu, že si svůj liberální přístup pro tentokrát rozmyslí, zvlášť když už k podvodům v tomto ohledu dochází. Evangelisté se možná ušklíbnou, že jde o zřejmou obavu z decentralizace a snahu udržet si moc. A že budoucnost blockchainu není závislá na tradičních kanálech. Možná, ale aby se technologie mohla stát skutečně mainstreamovou, pak tyto tradiční storefronty potřebuje. S nabídkou spolupráce všem vývojářům samozřejmě obratem přispěchal Epic, který se automaticky vymezuje ke všemu, co udělá Valve na Steamu. Rozhodně si ale nemyslím, že se teď z Epic Storu stane bašta blockchainu. K tématu her s blockchain technologií bych rád ještě dodal, že mu pranic nerozumím a příliš na tom nezměnil ani tento díl podcastu Krypto Insider. Bylo to velmi zajímavé povídání, ale vůbec jsem se nedozvěděl to hlavní – v čem ty hry budou zábavné. Nebo jsem naivní, že od her ještě očekávám především zábavu?

Po bezmála třech letech skončila americká nadvláda Switche. PlayStation 5 se v září 2021 ve Spojených státech stalo nejprodávanější konzolí a po neuvěřitelných 33 (slovy třicet tři) měsících v prodejnosti překonalo Switch nejen co do obratu v dolarech, ale konečně i na počty kusů. Jednou to přijít muselo.

Autoři druhého nejlepšího českého herního časopisu Level chystají kompletní digitální archiv. Na Startovači se jim téměř obratem podařilo vybrat požadovanou částku a nyní slibují další lákavé publikace. Důležité je říci, že jde o strojově čitelný digitální archiv, tzn. s možností vyhledávání. Přístup bude sice placený, to je ale úplně v pořádku, dostanete tak přístup k 26 letům historie her! Jsem nadšený, že fanoušci Levelu projekt tak velkoryse podpořili a doufám, že to k aktivitě motivuje i další vydavatele. S Martinem Bachem budu mluvit příští týden v podcastu.

Trilogie remasterů Grand Theft Auta vyjdou digitálně už 11. listopadu a díl San Andreas bude dokonce dostupný i v rámci Game Passu. Seznam změn je dlouhý a grafika vypadá opravdu skvěle. Rockstar dal do remasterů zjevně víc energie, než jsem čekal! Je trochu škoda, že starší verze zmizely ze Steamu a zřejmě už v budoucnu nebudou dostupné – takové rozhodnutí je vždycky mrzuté, spousta lidí dává přednost originálům, o historicích nemluvě.

14. ledna vyjde na PC God of War. Ten z PlayStation 4 z roku 2018. Podle PC Gameru to znamená, že tím okamžikem skončí válka platforem, a to samozřejmě definitivním vítězstvím PC. Nebyl bych si tím tak jistý, alespoň tedy než vyjde Bloodborne. Každopádně to bude po Days Gone a Horizon Zero Dawn třetí first-party (!) titul portovaný na PC, načež ho bude ještě záhy následovat Legacy of Thieves kolekce dvou Uncharted her. Která hra bude další? Spekuluje se o Ghost of Tsushima, nahlas se mluví také o Bloodborne, kde by mohlo jít o remaster verzi vydanou souběžně na PC a PS5.

Počet předplatitelů Xbox Game Passu se za 12 měsíců končících 30. červnem zvýšil o 37 %, což ale bylo o 11 % méně, než si Microsoft původně představoval. Těžko to analyzovat a nedopouštět se přitom dohadů. Poslední oficiální číslo z ledna činí 18 milionů předplatitelů, před měsícem šéf TakeTwo Strauss Zelnick naznačil, že by teď Microsoft mohl být na 30 milionech. To se aktuálně zdá být nadnesené, ale na konci roku s hity jako Forza Horizon 5 nebo Halo Infinite jistě dosažitelné. Z jiného Microsoft soudku: Phil Spencer potvrdil, že Microsoft nemá zájem o výrobu vlastního VR hardware.

Zatímco ve světě řádí inflace, New World od Amazonu se potýká s deflací. Hodnota in-game peněz stoupá a má to zajímavé konsekvence, jak píše zajímavý článek na serveru Player Auctions. Centrální banka v tomto virtuálním světě chybí, uživatelé ale doufají, že zasáhnou vývojáři. Pár zajímavých postřehů k tématu mi poskytl Viktor Bocan v podcastu, který zveřejním zítra.

K vidění je trailer na film Uncharted, který má premiéru 18. února. Zápletka působí naprosto béčkově, casting je tragický. Především je to ale naprosto zbytečný film, alespoň z mého pohledu jako fanouška série. Pro Sony je samozřejmě důležitý z hlediska budování značky, na konci traileru ostatně logicky promuje Legacy of Thieves kolekci, která vyjde v podobném období jako film. Po 24 hodinách už ze mě naštvání trochu vyprchalo, ale do kina se rozhodně nepohrnu.


Cloudové hraní GeForce NOW vstupuje do nové generace. Nový prémiový tier bude stát 2690 korun za půl roku, za to dostanete výkon třídy GeForce RTX 3080, 120Hz v 1440p na PC nebo 4K60 HDR na Shieldu. Opět se navíc snižuje latence. Tohle bude potřeba vyzkoušet!

Remastery Advance Wars na Switch byly odloženy na jaro příštího roku. To je velká škoda, pro mě to byla jedna z nejočekávanějších her letošních vánoc. 

Odloženy byly také next-gen updaty Cyberpunku 2077 (ten vyjde v 1. čtvrtletí příštího roku) a Zaklínače 3 (ten pak v 2. čtvrtletí). Je to nešťastné, ale CD Projekt si už fakt nemůže dovolit nic uspěchat.

No a počkáme si také na Elden Ring, který byl odložen o jeden měsíc na 25. února 2022. Tady měl velmi pobavil oficiální tweet, který jako důvod odkladu zmiňuje fakt, že „hloubka a strategická svoboda hry předčila původní očekávání“.

Eric Barone by už do smrti nemusel hnout prstem. Jeho farmářského simulátoru Stardew Valley se prodalo 15 milionů kusů a protože na hře pracoval dlouho prakticky sám, zajistil existenčně do konce života nejen sebe, ale i celou svojí hypotetickou farmu, ať už je jakkoliv velká. Barone kdysi v rozhovoru pro Gamasutru prohlásil: "Průměrně jsem během celého vývoje pracoval 10 hodin každý den v týdnu. Teď, když je hra venku, v tom pokračuju, ale pracuju ještě víc, spíš 15 hodin denně." Často ten příběh zmiňuju začínajícím vývojářům, ale nikdy nezapomenu dodat, že to je jen špička ledovce a že existují tisíce jiných vývojářů, jejichž snažení úspěchem nedopadlo. Je mi záhadou, jak někdo dokáže tak dlouho pracovat s takovým nasazením a jak si přitom dokáže udržet motivaci. Tenhle Barone ale bude úkaz, s motivací a nasazením nemá problém ani nyní: oznámil totiž, že pět let od vydání definitivně končí s vývojem Stardew Valley a pouští se do nové hry Haunted Chocolatier, ve které budeme vyrábět čokoládu.

Před týdnem jsem tu mluvil o problémech bety nového Battlefieldu a v EA zjevně mají sevřený zadek. Zveřejnili velmi zevrubnou zprávu, podle které byla zabugovaná betaverze postavená na srpnovém buildu hry. Na jednu stranu je v pořádku, že tak obšírně reagují na kritiku, nemůžu se ale ubránit dojmu, že je to převážně přehlídka výmluv a slibů, že 19. listopadu bude lépe. Mnohem lépe. Když to říkají...

Týden na Gazetisto

Nechci vás spamovat, a tak do emailu posílám jen sobotní newsletter. Tady najdete přehled veškerého dalšího obsahu, který se během týdne objevil na modrak.gazetis.to.

Podcast#51: Gaming in Italy (Anglicky)
Hrdinové: Goichi Suda
Podcast #52: Herní archeolog
Fenomén: Grand Theft Auto 3

Nové hry

Herně to byl velmi klidný týden, letos zřejmě poslední takový. Pár zajímavých věcí se přesto našlo...

Nuclear Blaze: „Unikátní hasičská 2D hra“, píše se v popisku. Řeknu vám, proč byste si jí měli minimálně omrknout – stojí za ní totiž Sebastien Benard, hlavní designér Dead Cells. Nebudete-li mít příliš velké očekávání (hra vzešla z Ludum Dare game jamu), měli byste být spokojeni. (95% pozitivních na Steamu)

Inscryption: Hororový deckbuilder s feelingem puzzle únikovek. Velmi chytrý až přechytralý kousek, zjevně to není pro každého. (95% pozitivních na Steamu, PC Gamer 69 %)

Resident Evil 4 VR: Vyšlo pouze na Quest 2. Hodně se psalo o tom, že hra byla zcenzurovaná, což je jistě nemilé. Ale pořád je to legendární čtvrtý Resident Evil, který ve VR verzi rozhodně stojí za pozornost. Recenzenti jsou překvapení, že to funguje a dokonce je to zábavné.

Growbot: Pokud máte rádi hry od Amanity (konkrétně Machinarium), tohle by se vám mohlo líbit.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes: Příběh a zasazení mě zaujalo, ale to asi úplně nestačí. Podle Vortexu (6/10) je to herně banální, skoro vůbec strašidelné a plné technických chyb. Má to nicméně 90% pozitivních na Steamu.

Něco na čtení

Tohle jsou zajímavé články, na které jsem během týdne narazil, ne vždy musí být nutně aktuální.

Historie her podle Duny (Vortex) – Pěkné shrnutí všech her podle Duny. Zatím tři díly, další má ještě následovat.

The Rendering of Mafia: Definitive Edition – Velmi detailní článek o renderingu remaku Mafie. Pokud se nepletu, toto je práce vývojářů z brněnského studia 2K.

Salvage punk Videogame ‘Sable’ Finds Hope at the End of the World (ArtReview) – Sable mě herně trochu zklamalo a trpí na bugy, ale podívaná je to skutečně nádherná. Všímají si toho i na webech věnovaných modernímu umění. Text zmiňuje architektonické inspirace včetně (a to mě fascinuje) londýnských brutalistických budov.

The First Commercial Video Game: How It Looked 50 Years Ago (How to Geek) – Minulý týden videohry oslavily 50 let, přesně 15. října Nolan Bushnell odhalil hru Computer Space, první komerční automatovou videohru. Zde si o ní můžete přečíst něco zajímavého.

That Time a Punk Band Did Games Criticism (No Escape) – Příběh punkové kapely Propaghandi, která jednu svou skladbu pojala jako kritiku hry America’s Army. 

Gas Station Simulator Is a Delightful Chore (Videodame) – Hezký text o hře, ve které si úspěch musíte odpracovat.

The video game review process is broken. It’s badfor readers, writers and games (Washington Post) – Recenze herního recenzování. Velmi podnětné, doporučuju všem šéfredaktorům.

Insert Coin to Continue Punishing “Game Overs” andthe pursuit of profit (Into the Spine) – Proč je po všech těch letech stále relevantní koncept "Game Over"?

Creating a traditional roguelike to a wider audience- a step into the darkness (Gamasutra) – Pro mě osobně velmi palčivé téma: jak udělat roguelike žánr přístupnější?

I Have No Mouth, and I Must Scream (The Digital Antiquarian) – Fascinující hra s fascinujícím příběhem vývoje, nemluvě o kontroverzním spisovateli, který napsal předlohu.

Něco ke sledování

A tohle jsou pro změnu zajímavá videa, na YouTube i jinde.


The Pain of Waiting For Games – Tohle známe všichni. Čekání bolí...

The Inside Story of Mass Effect 3's Endings, Finally Told – Velmi zábavné a potenciálně třaskavé. Už je to skoro deset let a fanoušci to pořád ještě nevydýchali...

Japan's Arcades are DISAPPEARING --- Is it Time to Say Goodbye? – Japonská „herní centra“ vymírají, v posledním roce byly uzavřeny legendární herny Segy. Požaduji státní dotaci, tato součást kultury nesmí vymřít!

A Thorough Look At Resident Evil – Retrospektiva a kritika 18 různých Resident Evil her napříč čtvrt stoletím. Pozor, plné spoilerů.

How Hades Was Made and Why its Early Concept Didn’t Work – Fascinující pohled na vývojářský proces v Supergiant Games.

Kamiya Chronicles: Speak of the Devil – Hideki Kamiya o svých začátcích a zrodu série Devil May Cry. Jak známo, původně mělo jít o další díl Resident Evil.

Authentic, or fake? Identifying Big Box Computer Game Shrink-wrap – Tady jsme už hodně v detailu, ale mohlo by to být zajímavé nejen pro sběratele her.

How I Remade The Simpsons Hit and Run in a Week – Inspirativní především pro začínající vývojáře, autor je velký šikula.

Sandy & Granddaughter play DOOM – Level designér Dooma Sandy Petersen hraje hru se svojí 11letou vnučkou, která jí vidí poprvé v životě.

The FALL and RISE of No Man's Sky – Skvělý příběh se šťastným koncem!

Off-topic

A ještě pár věcí, které se netýkají her.


Píseční červi, melanž a džihád. Co potřebujete vědět, než půjdete na Dunu (Aktuálně) - Pokud jste ještě nebyli na Duně, určitě do kina vyrazte. Tady je skvělý průvodce Aktuálně.

Why ‘Dune’ made these 5 key changes from Frank Herbert’s book (Los Angeles Times) - A až z Duny přijdete, tady si přečtěte proč Villeneuve některé věci v knihách změnil.

How Radiohead Wrote the Perfect Bond Theme – Ten příběh asi znáte a jestli ne, tak se nejprve dovzdělejte na Wikipedii. Tady najdete skvělou analýzu oné odmítnuté skladby.

Seriálový tip: Vigil – V šestidílné minisérii BBC je zkušená detektivka vyslána na palubu jaderné ponorky, aby tam vyšetřila podivné úmrtí. Skvělý set-up, zvrat střídá zvrat a na konci přichází napínavé finále. Ne všechno působí zcela realisticky (nebo alespoň doufám, že to takto na jaderné ponorce nefunguje), ale už dlouho jsem něco nesjel s takovou chutí.

The 200 Best Albums of the Last 25 Years, According to Pitchfork Readers

Příští týden

Významné události příštího týdne. Převážně (ale nejen) nové hry.


Úterý 26. 10.
Guardians of the Galaxy
Darkest Dungeon 2 (Early Access)
Forgive Me Father

Středa 27. 10.
Prezentace PlayStation State of Play (23h našeho času)

Čtvrtek 28. 10.
Riders Republic
Age of Empires 4
Mario Party Superstars
Happy Game

Fun fact

A na závěr každý týden nějaká perlička, zajímavost nebo kuriozita. 

Víte, k čemu sloužil tento obrázek? Byl přiložený ke hře Jet Set Willy (1984 na ZX Spectrum) a jednalo se o součást protipirátské ochrany. Hra vám po spuštění sdělila souřadnice (např. L7), ze kterých jste museli správně zadat kombinaci čtyř barev. Pokud jste jí zadali špatně (což se běžně stávalo i majitelům originálky), museli jste hru nahrát znovu, což tenkrát trvalo zhruba pět minut.

Nevím, jestli šlo o úplně první podobný případ ochrany před kopírováním, pochybuju o tom. Troufám si ale říct, že jedním z prvních být mohl. Kopii hry jste si snadno mohli udělat, ovšem s kopií barevných čtverečků to bylo složitější. Dnes by to šlo snadno vyřešit fotkou na chytrém telefonu, ty ale tehdy jaksi nebyly. Běžně jste se nedostali ani k barevné kopírce, a tak tehdejším hráčům nezbylo, než si obrázek ve škole pod lavicí překreslit pastelkami. To musela být zábava!

Zajímavé je, že byly barvy v tabulce umístěny podle matematického vzorce, jinak by ochrana zabrala příliš velkou část paměti – celý algoritmus ochrany si můžete prostudovat v tomto zajímavém článku. Vydavatel hry Chris Cannon tam na konci vzpomíná, že do Software Projects přišla řada stížností. Jednak od lidí, kteří tvrdili, že kartu ve své originální kazetě neměli, a pak také od lidí, kteří prý trpí barvoslepostí a nejsou schopni barvy odlišit. Všem prý nabídli vrácení peněz pokud vrátí hru s účtenkou, zpátky už se ale neozval nikdo. Není divu, herní časopisy pak brzy otiskly POKE kód, který ochranu odstranil.

Komentáře

Komentáře mohou přidávat pouze předplatitelé.

O publikaciJednorázový příspěvek